Rakan2 Yang Dihargai...

Sunday, March 20, 2011

Menu Hari Ni !!!


Resepi ni jumpa dalam blog Pn. Nani Rostam…so I pun try la…sedap…try la..mmg kompom sedap…so layanzzz...


Nasi ayam resepi Nani Rostam...sedap…


Cara-cara membuat nasi ayam resepi nanirostam.

Langkah pertama....

Sediakan seekor ayam dan perap dengan halia, bawang putih dan bawang merah selama setengah jam.Didihkan air di dalam periuk dan masukkan ayam tadi dan perlahan api tunggu sehingga ayam setengah masak. Selepas itu angkat ayam tadi dan perapkan dengan sos tiram, kicap cair, kicap manis, madu dan minyak bijan. Gantungkan ayam selama paling cepat satu jam.

Langkah kedua.....

Basuh beraswangi....letak dalam rice cooker tanpa air. Didalam kuali masukkan mentega, tumis bawang putih,bawang merah dan halia yang telah dikisar, sebiji bunga lawang, sebiji buah pelaga, 1 inci kayu manis, dua helai daun pandan dan sehelai daun salam. Setelah naik bau masukkan separuh daripada air rebusan ayam tadi, susu full cream, garam, serbuk ayam dan gula mengikut rasa. Biarkan mendidih dan tutup api. Tuang kedalam beras tadi jika air tidak cukup tambah air biasa dan masak seperti biasa.

Langkah ketiga....

Blend cilipadi merah siam dengan bawang putih. Masak di dalam kuali. Masukkan gula, garam dan cuka secukup rasa. Masak dengan api kecil sehingga likat.

Air kicap hasil perapan ayam tadi...dimasak di dalam kuali sehingga mendidih.angkat.

Separuh air rebusan ayam masak semula dan campurkan jeruk kobis, garam dan serbuk ayam.
Bubuh potongan daun bawang dan bawang putih goreng ketika menghidang.

Goreng ayam secara deep fry atau di dalam periuk yang dalam sehingga minyak menenggelami ayam. Untuk lebih mudah, sangkutkan ayam dengan besi penyangkut ditepi periuk agar mudah mengangkatnya setelah masak. Setelah ayam masak angkat dan gantung agar dapat toskan minyak. Potong ayam dan hidang.

Setelah nasi masak, tabur bawang goreng dan daun bawang atau daun sup dan hidang.

No comments: