Rakan2 Yang Dihargai...

Friday, July 1, 2011

Nasi Bukhari Pak Engku Dan Daging Beriani MaMaFaMi The Best...



Kali ni nak share resepi dari pak Engku…nasik Bukhari…sedap…fiza buat semlm tapi sekarang baru nak letak kat sini…he he he…nasik pun dah jadi baja…he he he….pastu fiza cuba pulak resepi daging beriani dari MamaFami…sedap…Mama fiza mohon share yer kat sini....terima kasih buat mama sbb sudi share resepi yang mudah tapi sedap banget....resepi ni husband pun puji kata sodap…ha ha ha…kalau nak resepi asal MamaFami boleh Klik Di Sini k....kalau masak husband puji mmg kembang setaman….ha ha ha…ni pun x habih lagi senyum ni…he he he…lagi satu resepi mama ni dlm B.I...fiza ni kalau B.I ni lembab sikit...kena bg google tlg translatekan....he he he...yg bestnyer tu bila perkataan cloves dan cardamon tu x dpt ditranslatekan...pinau juga otak fiza nak cari maknanya...tapi nasib baik la kotak magik fiza tu ada perkatan tu jadi selesai satu misteri...ha ha ha...Thanks MaMaFaMi....so layanzzz….





Nasi Bukhari Pak Engku

Bahan-bahannya :-

1kg beras basmathi
100gm minyak sapi
100gm marjerin
1 liter air
2 sudu makan rempah bukhari
½ tin susu cair ~ fiza gantikan dgn santan
10gm kismis – goreng
10 gm badam – goreng
10 gm gajus – goreng
10 gm bawang goreng
Garam / serbuk perisa

Bahan Tumis :-

4 ulas bawang merah – kisar
3 ulas bawang putih – kisar
2 inci halia – kisar
5 batang kulit kayu manis
10 biji buah pelaga
5 kuntum bunga lawang
2 helai daun pandan
1 tangkai daun pudina ~ x letak
1 tangkai daun ketumbar – potong ½ inci ~ x letak juga
2 biji tomato – potong 4 ~ x letak
2 biji cili hijau – belah 2 ~ x letak



Cara-caranya :-

Panaskan minyak sapi dan marjerin…tumiskan bawang merah…bawang putih…dan halia yg di kisar…masukkan bahan2 tumis yang lain…masak hingga naik bau…masukkan rempah…setelah itu masukkan air mengikut sukatan….setelah mengelegak masukkan susu cair…garam dan serbuk perasa…kemudian masukkan beras…setelah nasik masak taburkan kismis badam gajus dan bawang goreng…siap untuk di makan…Selamat Mencuba….=)



BEEF BRIYANI

Posted by MamaFaMi
Source : Kak Noha


Ingredients :

300g tender beef ~ boiled till tender
4 shallots ~ pounded
1 garlic ~ pounded
1/2 inch ginger ~ pounded
1 inch of cinnamon stick
2 cloves
1 cardamon
a bit of star anise
4 teaspoons (heap) Briyani powder
1 tablespoon tomato sauce
salt to taste
zeal (monosodium glutamate) ~ optional
3/4 cup fresh milk ~ yg ni fiza gantikan dgn santan....



Nasib baik kotak magik ni ada....kalau x mmg x letak le bahan2 ni....ha ha ha....



Tercari2 juga apalah cardamom tu....rupa2nya buah pelaga...
 
 




Method :

1. Heat oil and margarine and add in the spices and pounded ingredients. Fry till fragrant.
2. Put in the briyani powder. Add the beef stock if any. Otherwise just add a bit of water so that it won't be too dry.
3. Add in the beef.
4. Add in tomato sauce, salt and zeal.
5. Finallly add in fresh milk and let it cook.

Note :
You may add boiled potato and tomato.



10 comments:

AZLITA AZIZ said...

kalau resepi pak Engku mesti sedap kan...

adoiii... dah lapar dah perut akak ni...

Farah Shamsudin said...

uh! sedapnya kak..

Mamasya said...

Assalammualaikum Fiza.kalau pelanggan no 1 di rumah puji sedap masakan kita tentu seronokkan...hilang penat memasak....senyum memanjang...lagi semangat nak cuba resepi baru..

AZLINA said...

Assalamualaikum Fiza...lama betul la tak pekena nasi bukhari ni, tengok resepi dia pun dah tau mesti sgt sedap ni..nnt bila2 akak nk try la resepi nie.. :)

LinRosly said...

Assalamualaikum Fiza...

Wah! Sedapnya...Buat Perut Kak Lin Rasa Lapar!

Mamasya said...

Aslmkum Fiza.lama Fiza tak update blog...sibuk ya...moga sejahtera selalu.
re; Dah lama Fiza ke Istanbul...sy baru kali pertama jejak.mmg cantik Istanbul ni...rasa tak puas jalan..

Mamasya said...

Slmt berhujung minggu Fiza.tk ya wish birthday utk my boys!

~~zana@pb~~ said...

Hubby akak kata nasi bukhari sedap walaupun si tukang masak rasa tah hape2. Hari tu ada masak, import rempah dari semenanjung lagi tau...hehe...bila kena puji, umak ai, rasa segalanya kembang..haha.

Mamasya said...

Slmt menyambut Ramadan dan slmt berpuasa buat Fiza sekeluarga.moga Ramadan kali ni lebih bermakna....

Iffah Afeefah said...

wah rajinnye akk msk

lame tak main masak2 ni