Rakan2 Yang Dihargai...

Wednesday, June 15, 2011

Tom Yam Sarang Burung


T/hari ni fiza buat tom yam…mula2 cadang nak buat pajeri rebung ntah macamana boleh tertukar jadi tom yam pulak…ha ha ha…hurmmm…tom yam kali ni special sikit sbb fiza campur dgn sarang burung…ha apa rasanya ??? rasa tom yam jer x rasa langsung sarang burung tu…he he he…tgk dlm stok ada sarang burung tu sape pun x minum fiza campak jer dlm tom yam tu….ha ha ha…so layanzzz….


Fiza selalu guna perencah tom yam adabi...dah lama beli tapi baru nak masak...he he he


Jom kita share resepi yang simple ni...

Bahan2 :)

2 ulas bawang putih**
1 ulas bawang merah**
1 biji tomato
1 biji lobak merah
1 botol sarang burung
2 sudu makan perencah tom yam
Sedikit kobis
2 batang serai diketuk
2 kiub lembu
2 helai daun limau purut di carik2
3 @ 4 ketul ayam
10 ekor udang
Sedikit garam
Sedikit serbuk perasa



Tom yam sarang burung...(^^,)
 
Cara2nya =)

Tumis bahan2 yang bertanda ** hingga kuning…masukkan ayam…biar kejap…kemudian masukkan perencah tom yam dan serai…biar kejap pastu boleh masukkan air....bila dah masukkan air biar kejap baru masukkan lobak merah…tunggu hingga mendidih…kemudian masukkan kiub ayam...daun limau purut…tomato…garam dan serbuk perasa…biar kejap baru masukkan udang…bila udang dah masak masukkan pulak sarang burung dan kobis…boleh ditutup dan dihidangkan…Selamat Mencuba…=)

 
Tadaa...ni lah sarang burung tu...sedap diminum begitu saja....(iklan roti gardenia)


10 comments:

Kak Rosaliza said...

assalam fiza, tom yam kalo cukup rasa, masan, masin, manis dan pedas mmg mablesskan..akk guna yg kiub je hehehe

Hafizah Mohamad said...

wasalam kak...fiza sebenarnya x berapa gemo buat tom yam ni...selalunya fiza beli je salah satu sebabnya fiza x pandai buat...ha ha ha...mmg x pernah nak menjadi...tapi kali ni buat menjadi pulak...tapi x la sedap cam kat kedai tu...he he he

cik cek said...

Fiza...sedapnya...dapat hirup2 kuah tomyam ni...alangkah sedapnya....:)

YANA SHAIFUL said...

salam..bestnya tomyam..kat umah yana mmg feveret laa tomyam..bestnya klu dpt hirup nii hehee

zanafahmi said...

kesian sarang burung tu dijadikan tomyam....zalimnya Fiza ni, nanti mana dia nak mengeram? hehe...gurau pagi khamis!

indahhouse said...

salam kak fiza,
apa khabar kak?
memang bagus mengadaptasi barang yg ada kat dapur. hehehe...
kalu jual ni, mahal sup tomyam tu sbb ada sarang burung berkhasiat. :D

Hafizah Mohamad said...

@Cik Cek...mmg sedap kak hirup kuah...kuah yang habis dulu...he he he

Hafizah Mohamad said...

@Yana...sama la cam rumah kak fiza...selalunya beli jer...x pernah buat...sbb x berapa nak menjadi...kali ni buat sbb nak habiskan stok ja....he he he

Hafizah Mohamad said...

@zanafahmi ... he he he...pasni kita bina sarang burung baru gantikan yg lama....he he he

Hafizah Mohamad said...

@indahhouse...wasalam....akak sihat...sarang burung tu dah lama ada dlm kotak simpanan cuma x de org nak makan jer...jadi kak fiza fikir baik letak dlm tom yam senang sikit sbb semua makan...ha ha ha...diaorg pun x tahu kak fiza letak sarang burung ni....