Rakan2 Yang Dihargai...

Wednesday, March 20, 2013

KeRaBu KaCaNg BoToL @ KaCaNg GeLiSa




بسم الله الرحمن الرحيم….dimulakan dengan بسم الله disudahi dengan الحمد لله …byk makna dr nasyid kumpulan Raihan ni…byk mengajar kita supaya setiap perkara yang kita buat mesti dimulai dengan بسم الله…indah sungguh nama Allah ni…setiap kali kita baca بسم الله الرحمن الرحيم besar ganjaran yang Allah berikan kat kita…


Hari ni fiza nak share satu resepi mudah sgt2…pejam mata pun boleh buat…wah gitu…ha ha ha…dulu pernah tayang dah resepi kerabu ni…semuanya sama cuma ulam ja lain…dulu buat pucuk paku kali ni fiza tukar guna kacang botol….meh kita kongsi resepi….


Resepi :- fiza-sham@blogspot.com
Bahan2 :-

3 ikat kacang botol***di hiris nipis
segenggam cili padi***dimesin
belacan***dimesin
garam***dimesin
10 ulas bawang merah***dimesin
3 labu bawang besar***dimesin
2 ulas bawag putih***dimesin
4 sudu besar kerisik
sedikit santan pekat
sedikit garam
3 biji limau nipis

Cara Penyediaan :-

bahan2 bertanda *** dimesin halus…kalau tumbuk lagi sedap tapi memandangkan fiza ni jenis malaih nak renyah2 fiza mesin saja…he he he masukkan bahan mesin dlm satu bekas besar…masukkan kacang botol kedalam…masukkan kerisik…letak banyak lg sedap…sedikit garam…sedikit santan pekat…gaul rata…boleh makan dgn nasi putih atau nak meratah saja…fiza meratah ja sbb on diet…he he he..selamat mencuba ya…الحمد لله

8 comments:

KY said...

bismillahirrahmanirrahim....tumpang makan ye..eeeKY suka goreng merah je

Yana Shaiful said...

yana suka sgt kerabu kcg botol..suka ratah mcm tu je..
pstt kak..yana lpas kawin dgn org utara br tau kcg botol sama je dgn kcg gelisa hihii

Hafizah Mohamad said...

sila2 KY...he he he...fiza selalu buat ulam ja...x pernah lagi buat masak...

Hafizah Mohamad said...

kalau kg kak fiza panggil kacang gelisa...setengah2 ja panggil kacang botol...tp benda yg sama walaupun dua nama...he he he

yan's cottage said...

sedapnya kak.....lama tak buat....

lina_pg said...

salam..
selalunya beli kacang botoi tak akan jadi sayur atau kerabu..kompom jadi ulam jer haha..sedap tu nampk kerabu kacang botoi...

Fiza,sy tinggal kat Sungai Nibong (Besar)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salah satu sayur feberet akak..
kalau mls wt kerabu biasa akak grg jer. selain tu wat ulam pun sedap jugak..

mama sara nur said...

assalam fiza
memang bestttt kerabu ni kan, sedappp