Rakan2 Yang Dihargai...

Saturday, May 11, 2013

ReSePi AyAM PeRCiK SiMPLe





Assalamualaikum…hari ni 11 mei bersamaan 1 Rejab…ada yg puasa x…kalau ada angkat kening…he he he….sempena sambut bulan Rejab ni fiza masak ayam percik…fiza x makan pun lagi x tahu ler rasa apa…tunggu azan maghrib jap lagi baru nak makan…anak2 ja makan…diaorg kata sodap…hurm…sodap lah kot….

kejap ja dah masuk bulan Rejab…pastu Syaaban…pastu Ramadhan….masa sekarang ni kejap ja…pejam celik pejam celik dah petang….pastu dah habis seminggu…pastu bertukar pulak bulan…tahun berganti tahun…isk kejap sungguh masa berjalan…dunia pun dah makin hampir dgn pengakhirannya…semoga kita cukuplah amalan nak dibawa kesana…takut sgt bila fikir nak kembali ke sana..moga dipermudahkan oleh Allah….

resepi ni fiza cedok kat blog ana-suzana…nampak cam senang ja…hari ni fiza x mau masak yg susah2…nak simple tapi sedap….gugel punya gugel jumpa resepi yg bg fiza kira simple n senang nak buat…tapi ayam ni fiza x bakar pun…sbb nak senang kan…ha ha ha…pastu ayamnya pulak fiza guna dada saja…sapa2 nak resepi asal blh la singgah blog ana ye…klik SINI….meh kita tgk resepi dia…

 masukkan bahan2 kisar...jgn buka api dulu yer puan2...


 letak cili giling...


 masukkan santan...kacau sebati....


 kemudian masukkan asam keping...garam dan serbuk perasa...


 masak sampai kuah jd pekat....pastu baru boleh angkat...


 tadaaa...dah pun siap...silalah jamu mata puan2 yer...he he he


Ayam Percik Simple

Resepi :- fiza-sham.blogspot.com
Sumber :- ana-suzana


Bahan2 :

~ 8 ketul dada ayam
~ 2 biji bawang besar ***
~ 2 inci kunyit hidup ***
~ 2 batang serai***
~ 2 cm halia***
~ 1 sudu kecil biji ketumbar***
~ 4 ulas bawang putih***
~ sedikit air 
~ 4 sudu besar cili giling ~nak pedas boleh tambah lagi...x nak pedas boleh kurangkan lagi
~ 1 keping asam
~ 2 cawan santan pekat
~ garam dan serbuk perasa
 
 Cara penyediaannya :-

kisar bahan2 bertanda *** hingga halus....kemudian masukkan ayam kedlm kuali...letak bahan2 kisar...cili giling...santan pekat...buka api perlahan yer...masukkan garam serbuk perasa dan asam keping...masak sampai kuah jd pekat...kemudian boleh angkat...nak bakar lepas tu pun boleh...just letakkan dlm oven bakar lebih kurang 30 minit....pastu boleh lah dihidangkan...fiza x bakar pun...he he he...selamat mencuba ya...
 

7 comments:

Sheila Shafeareen said...

Assalamualaikum..wahhh sdp tu npk ad aym percik..salah satu hidangan fv juga dirumah akk...boleh le cuba cara mcm ni cepat siap dan ringkas...

yan's cottage said...

wahhh...memang sedap lah kak Fiza...nak pula buat berbuka nanti habis lah diet kak Fiza nanti he heee....

mama sara nur said...

assalam Fiza
he heee esk baru nk posa
ayam percik ni pun kalu bln puasa memang laku sgt
akaklah salah sorang pembeli wajibnya he hee nampak mudah jgk ni emmm cp resepi ye kot2 terajin nanti

Mamasya said...

Aslmkum Fiza
mmg sekejapkan masa berlalu....dahpun bulan Rezab.
kalau ayam percik mmg enak...
re; muka pakai topeng bunga2 tu... fesyen...hi...hi...

❤Kamsiah❤ said...

ala2 percik style kelantan...

❤Kamsiah❤ said...

datang..follow & sedekah nuff utk tuan blog..salam kenal..

Amie said...

Selamat berbuka puasa Fiza... he heheh dah tengah malam baru nak ucap... ayam percik tu nampak menyelerakan! Kalau dipanggang lagilah harum aromanya kan Fizah.