Rakan2 Yang Dihargai...

Tuesday, October 23, 2012

HOBI TERBARU....

Assalamualaikum...kali ni bukan nak kongsi resepi tapi nak share hobi terbaru fiza ngan family....menternak ikan....ha ha ha...dulu pernah bela ikan guppy pastu ikan betina beranak sampai puluh2 ekor anak guppy...seronok tgk anak2 guppy....rasa cam bangga sgt tp syg anak2 tu mati sebelah petang sbb fiza pandai2 pi ubah anak2 guppy tu...sbb ada org cakap yg guppy jantan akan makan anak2 guppy sbb tu yg fiza ubah....pastu guppy2 dewasa pula makin pupus x tau la sbb apa...mungkin depa sedih sbb anak2 guppy dah mati habih kot....he he he

3 minggu sudah cik asben ada beli ikan guppy lg...5 jantan 5 betina....tapi tinggai 2 jantan ja sbb yg lain dah arwah....pastu kelmarin ptg kami pi beli lg ikan guppy tp kali n fiza campur2 ngan ikan2 lain...pastu ada pokok plastik...sblm ni beli pokok idup tapi kami x pandai jaga seminggu ja pokok tu idup...pastu tgk daun2 dia makin kuning...ikan yg fiza beli td ada NION TETRA....ada guppy betina....5 ekoq lg tau...guppy jantan  x beli sbb dah ada 2 ekoq...yg ni ja fiza tau nama...yg lain tu sori la sbb x tau nama...AQUARIUM ni cam terapi minda kat fiza...bila rasa penat tgk AQUARIUM rasa tenang ja....cam best sgt...hurm...so layanzzz...


ikan guppy bercampur2 ngan ikan yg lain2...ntah apa nama pun x tau...




AQUARIA fiza n famalia....bersirat2 ngan wayar2 aquarium.....he he he...kami x letak batu kecik2 tu...biar camtu ja....baru puas tgk ikan...ha ha ha



 nampak x guppy betina tu...yg nak biru2 sikit tu nion tetra...*ntah betoi ka dak ejaan nama ikan tu pun x tau....hurm....



 pokok plastik yg baru beli tadi...yg ni saja ja utk ikan2 tu main aci sembunyi....he he he




 yg ni ubat diaorg...nak bagi ikan2 tu sihat cam fiza gak...he he he



 anti klorin...



 makanan dia...x mahai pun brg2 ni...baru singgit RM 1.50....kiranya brg mampu beli ni....ha ha ha



wah...hepi ja hampa no...dok baik2 k...jgn gaduh2 ngan kawan2 tau...





jd rambang mata bila masuk kedai ikan...kalau boleh semua jenis ikan nak beli...tp sayang dihalang oleh cik abg....sbb bukan semua jenis boleh dok dlm satu aquarium....



air jd kala hijau sbb masukkan AQUADINE tu...suka tgk...\(^^,)/





4 comments:

Ucu Faridah said...

kalau ucu pulak hobi bela ikan ni baru jer onn balik..seblum tu dah off adalah dalam 1 thn kot..frust sbb bela ikan asyik mati jer...
skrg ni dah dekat 2 bln bela ikan kap...alhamdullilah sihat segar bugar...
tapi guppy (ada kt n3 kisah guppy ni) sekejap jer, terus mati.....

skrang ni tengah berkira2 kalau ada duit lebih nk beli akuarium saiz 4 kaki pulak..yg ada ni 2 kaki jer..kecik tak cukup...

Hafizah Mohamad said...

betul la Ucu...pasai apa la ikan guppy ni suka sgt jd arwah...bg makan lebih sikit pun jd arwah....ha ha ha

AZLINA said...

Best la tengok org bela ikan..cantik air boleh tukar kaler rupanye. akak dah serik rasanya,bela ikan apa jenis pun takde yg kekal lebih dr seminggu...tak serasi kot... :))

Hafizah Mohamad said...

mmg best la kak ina...sejuk ja mata bila tgk ikan2 ni berenang2 dlm tu...he he he