Rakan2 Yang Dihargai...

Tuesday, May 21, 2013

ReSePi KeRaBu JaNTuNG PiSaNG N TaUGeH





Assalamualaikum…selamat malam…malam2 baru sempat nak hapdet blog….hari ni nak tayang menu hari ni…hari ni fiza buat kerabu sijantung pisang dgn tauge…jantung pisang ni pemberian Sultan…ha main2 Sultan u…he he he…pak cik ni nama dia Sultan…dia ni dok juai pisang…hari tu dia mai hantaq pisang kat fiza…dia tanya la nak tak jantung pisang ni dia nak sedekah…hurm kami pun apa lagi kalau pree ni mmg laju ja…ha ha ha…kerabu ni atas request mak mentua la nak makan kerabu fiza buat…isk…cam la sedap sgt menantu ni buat…ha ha ha…x pa la..atas permintaan mak mentua yg teringin nak makan fiza pun buat la pg tadi…dah nak kecut dah tu yg terpaksa buat juga pagi tadi…ha ha ha….hurm..apa pun jadi juga la kerabu jantung pisang ni pg tadi…asben ai kata sedap…kak fiza selalu kata…kalau masak apa jgn bg asben fiza rasa sbb asben fiza akan cakap sedap memanjang…ha ha ha…x kira la sedap ke x mmg asben akan cakap sedap…so kalau masak sedap ke x sedap ke asben tetap puji kata sedap….ha ha ha…hurm…meh la layan resepi kerabu ni….




Kerabu Jantung Pisang Dan Taugeh

Resepi :- fiza-sham.blogspot.com

Bahan2 :-


  • 1 biji jantung pisang
  • taugeh ~ agak2 lah yer sbb tukang beli x tgk gram...he he he
  • 30 biji cili padi***
  • 2 labu bawang besar***
  • 5 biji bawang merah***
  • 5 ulas bawang putih ***
  • 5 biji cili hidup ~ cili yg besar tu...(^__^)***
  • 1 keping belacan***
  • 3 s/b kerisik
  • 2 s/b santan pekat
  • 1/2 biji lemon
  • sedikit garam
  • sedikit serbuk perasa 
Cara penyediaanya :-

Celur jantung pisang dan taugeh hingga layu...angkat n perah sampai x de air yer...ketepikan kejap....Kisar bahan bertanda *** hingga halus tapi kalau tumbuk lagi sedap...memandangkan fiza ni nak cepat ja maka mesin ler jawabnya....kemudian masukkan bahan2 kisar tadi ke dlm mangkuk besar bersama2 dgn jantung pisang n taugeh...kerisik...perahan lemon...garam... pak aji letak sikit ja...x nak letak pun x pa......n akhir sekali masukkan santan pekat...gaul sebati...siap...boleh la dihidang...kalau x nak makan lagi silalah masukkan dlm peti ais yer sbb kerabu ni suka basi kalau letak kat luar  lama2....ok selamat mencuba ya....

14 comments:

Amie said...

He he ehh.. kita kalau dipuji gitu mengembanglah sebesen Fizah hahahahh... bab pilih jantung pisang ni belum lagi berapa pandai, sebab tak boleh nak beza jenis jantung yang suka lebam (hitam kalau dicelur), dan yang mantain elok je rupa dia...

BUNDA a.k.a KN said...

assalam,

pagi2 ni BW asek masuk blog yg banyak makanan sedap2...lapar rasanyer..

memang mencabar selera tengok kerabu jantung ngn taugeh tu..

norhidana miswan said...

tgk pun dh rasa terliur, kecur air liur... dana tak blh tgk kerabu2 nih... mmg suke bebeno

my notes said...

sedap nih . jantung lak susah nak cari ... teringat lak kat kg . klu balik kg , mcm2 leh masak . akak saya kat kg tuh wpun sibuk mengajar , tiap ptg mesti pi turun ladang yg dia wat kat sekeliling umah . Teringat lak kat rebung buluh ... ngeeee

mama sara nur said...

Assalam Fiza
bestnya sedapnya hu huu lapar tgk kerabu Fiza ni
mak akak kaluktorg ada mestiambil jantung pisang rebus cicah airgaram mknramai berselera
biasa la kan org kg he hee terasa pula kesedapannya
cuti sek ni insyaallah nk blk ayah akak baru selesaI operate

yan's cottage said...

huiiiih....sedapnya kak Fiza....lama betul tak makan kerabu nie...nak pula kerabu orang utara noh....kerabu ringkas2 tu selalu juga...bak lah sikit hai....

makcikkantin said...

nampak sedap ni fiza...makcik bab kerabu guna kerisik ni tak berapa pandai nak buat..

Azian Elias said...

Sukaaa..all kerabu.

Mamasya said...

Aslmkum Fiza
akk suka kerabu....meratah. tp kerabu jantung pisang kena tunggu balik Msia...kat Egypt tak pernah jumpa jantung pisang.
re; tk Fiza wish bday utk my boys.

ainnoraini said...

Saya mmg suka mkn kerabu...sedapkan
Tapi selalu beli jer sbb akak sorang je yg mkn kat rmh tu...aya mmgvsuSay

bustan said...

wahhh mantap sangat ni kak,,

Cocok sangat buat menu buka puasa besok ni.. Hehehe

Kak ni mantap2 sangat resepnya.. :)

Anonymous said...

kerabu pisang nyum2(^_^)

Mamasya said...

Salam Fiza

tkasih atas doa itu...Amin.

zana fahmi said...

Salam Fiza, berita baik...Sweety dah dijumpai..hehe..nakal dia tu.
Jantung pisang ni kakpb jarang makan, jarang masak, jarang beli. Agaknya dlm setahun tu mmg takde pun masak jantung pisang. Sebab emak akak taksuka, anak pun terikut2. Tapi bila balik Kelantan, kakpb makan kalau MIL masak.